Preview

Trudy NAMI

Advanced search

INDICATOR PRESSURE AND MECHANICAL EFFICIENCY

Abstract

Two approaches have been analyzed in the article while calculating indicator work on the basis of its diagram, such as: 1) “Gross” - the complete work generated at the combustion-expansion cycle, minus the compression work (A.S. Orlin, B.S. Stechkin et al.); 2) “Net” - the same complete work, but excluding gas exchange losses (S. Pischinger, I.M. Lenin, etc.). The application of this or that approach gives different values for both the average pressure indicator and the mechanical efficiency. At that, the difference in values may exceed 20%. While calculating the mechanical efficiency with the help of “Gross” indicator work there exists, at least theoretically, the possibility of changing the sign of the amount of loss by friction and pumping losses. This leads to nonsense: ηm > 1. In this connection, the authors invite colleagues and the scientific community to discuss the interpretation of “average indicator pressure” (“Gross” vs “Net”) concept and see if it can be changed when keeping to the European standards. A method has been proposed to determine the frictional losses without indication by scrolling the engine with the gas exchange turned off (for example, by keeping the valves closed). This method gives a more accurate result of the determination of friction losses compared to conventional scrolling. The determination of conventional mechanical losses by the scrolling method was and remains a reliable method of monitoring and evaluating the technical state of the engine. However, this method should be used with great care when determining the average indicator pressure.

About the Authors

E. V. Bakhramov
Center “Power units”, Federal State Unitary Enterprise “Central Scientific Research Automobile and Automotive Engines Institute” (FSUE “NAMI”)
Russian Federation


M. A. Zlenko
Center “Power units”, Federal State Unitary Enterprise “Central Scientific Research Automobile and Automotive Engines Institute” (FSUE “NAMI”)
Russian Federation


A. S. Terenchenko
Center “Power units”, Federal State Unitary Enterprise “Central Scientific Research Automobile and Automotive Engines Institute” (FSUE “NAMI”)
Russian Federation


A. .. Nauwerck
Porsche Engineering Services GmbH
Russian Federation


References

1. Pischinger S. Verbrennungsmotoren. Band I, Lehrstuhl fuer Verbrennungs Kraftmaschinen Rheinisch-West-faelische Technische Hochschule Aahen. - 27 Auflage, 2009. - P. 76.

2. Pulkrabek Willard W. Engineering Fundamentals of the Internal Combustion Engines. University of Wisconsin, Platteville Hardcover. - March 20, 1997.

3. Heywood John B.L. Internal combustion engine fundamentals. - McGraw-Hill series in mechanical engineering, 1988. - 930 p. - ISBN 0-07-028637-X.

4. Орлин А.С. Расчёт рабочих процессов двигателя внутреннего сгорания. - М.: Машгиз, 1958. - 160 с.

5. Иноземцев Н.В. Курс тепловых двигателей. Издание 3-е. - М.: Оборонгиз, 1954. - С. 129.

6. Стечкин Б.С., Генкин К.И., Золотаревский В.С., Скородинский И.В. Индикаторная диаграмма, динамика тепловыделения и рабочий цикл быстроходного поршневого двигателя. - М.: Изд-во Академии наук СССР, 1960. - 200 с.

7. Автомобильные двигатели. Под ред. М.С. Ховаха. - М.: Машиностроение, 1977. - 591 с.

8. Теория двигателей внутреннего сгорания. Рабочие процессы. Под ред. Н.Х. Дьяченко. - Л.: Машиностроение, 1974. - 552 с.

9. Ленин И.М. Автомобильные карбюраторные двигатели. - М.-Л.: Изд. Наркомхоза РСФСР, 1938. -304 с.

10. Автомобильные и тракторные двигатели: (Теория, системы питания, конструкции и расчёт): Учебник для вузов специальности «Автомобили и тракторы» / Под ред. проф. И.М. Ленина. - М.: Высш. школа, 1969. - 656 с.

11. Варшавский И.Л., Долгопятов А.М., Лурье В.А. Теория, конструкция, испытания и расчёт двигателей внутреннего сгорания. Расчёт теоретического цикла поршневого двигателя внутреннего сгорания с учётом диссоциации. - М.: Из-во АН СССР, 1955.

12. Рикардо Г.Р. Быстроходные двигатели внутреннего сгорания / Перевод с англ. под общей редакцией М.Г. Круглова. - М.: Машгиз, 1960. - С. 134-141.

13. Зленко М.А. Повышение топливной экономичности бензинового двигателя путём отключения части цилиндров: дисс.. канд. техн. наук. - М., 1987. - 210 с.

14. Путинцев С.В. Механические потери в поршневых двигателях: специальные главы конструирования, расчёта и испытаний. Электронное учебное издание. Учебное пособие по дисциплине «Специальные главы конструирования и САПР». - М.: МГТУ им. Н.Э. Баумана, 2011. - С. 40.


Review

For citations:


Bakhramov E.V., Zlenko M.A., Terenchenko A.S., Nauwerck A... INDICATOR PRESSURE AND MECHANICAL EFFICIENCY. Trudy NAMI. 2017;(3):6-15. (In Russ.)

Views: 212


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0135-3152 (Print)