Preview

Trudy NAMI

Advanced search

RELATED CONTROL" AS A METHOD FOR DESIGNING ACTIVE SAFETY SYSTEMS

Abstract

Technical implementation of the set of rules that ensure the interaction of the active safety system and the system of autonomous traffic control requires the transformation of the requested parameters into a control vector as the regulation of the control effect onto the executive mechanisms is exercised by means of adaptive control. The article provides an overview of the “related control” method for solving active security tasks. The significance of the “related control” method in the system-technical approach is stressed when designing the anti-lock control system. The essence of the method is to solve the problem of constructing a control loop together with the control vector construction at all stages of system adaptation, taking into account additional factors and capabilities proportional to their significance and which were considered stochastic links in the system or were under the influence of the environment in the classical approach. The description of the synthesis process of the “related control” and the prospects of the applied active safety systems with anti-lock control is presented to control dynamic stabilization systems, designing the interaction of active safety system and autonomous traffic control systems. In the future, “related control” can be developed to take into account the interaction of a multitude of systems on the vehicle dynamics. When considering rectilinear motion, the application of “related control” will allow adapting thresholds and redistributing vertical reactions control. “Related control” is necessary for solving the problem of vehicle dynamic stabilization as well as the braking problem with an airborne non-uniformity of the coupling coefficient caused by the appearance of greater variability (more degrees of freedom) and the necessity to choose the optimal stabilizing control.

About the Author

V. A. Ryazantsev
Federal State Unitary Enterprise “Central Scientific Research Automobile and Automotive Engines Institute” (FSUE “NAMI”)
Russian Federation


References

1. Нефедьев Я.Н. Теория, разработка и исследование унифицированной системы автоматического управления антиблокировочным торможением грузовых автотранспортных средств: дисс. д-ра техн. наук: 05.05.03. - М., 1987. - 307 с.

2. Соломатин Н.С., Исаев Е.У., Кисуленко Б.В., Карпов В.М., Ковтун В.В., Кравец В.Н. Проектирование автомобиля. - Тольятти: Изд-во ТГУ. - 2013. - 259 с.

3. Road and off-Road Vehicle System dynamics. Handbook / Edited by G. Mastinu and M. Ploechl. -Taylor & Francis Group, LLC, 2014. - 1662 p.

4. Александров А.Г. Оптимальные и адаптивные системы. - М.: Высш. шк., 1989. - 263 с.

5. Фрадков А.Л. Адаптивное управление в сложных системах: беспоисковые методы. - М.: Наука, 1990. - 296 с.

6. Бутылин В.Г., Высоцкий М.С., Иванов В.Г., Лепешко И.И. Активная безопасность. Основы теории / Под ред. В.Г. Иванова. - Мн.: НИРУП «Белавтотракторостроение», 2002. - 184 с.

7. Николаев В.И., Брук В.М. Системотехника: методы и приложения. - Л.: Машиностроение, Ленингр. отд-ние, 1985. - 199 с.

8. Ахметшин А.М. Адаптивная антиблокировочная тормозная система колёсных машин: дисс.. д-ра техн. наук: 05.05.03. - М., 2003. - 255 с.

9. Крутов В.И., Данилов Ф.М., Кузьмик П.К. и др. Основы теории автоматического регулирования / Под ред. В.И. Крутова; 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Машиностроение, 1984. - 368 с., ил.

10. Пантаев Н.Ф., Дианов В.Г. Основы теории автоматического регулирования и авторегуляторы / 2-е изд. - М.: Недра, 1970. - 368 с.: ил.

11. Рязанцев В.А., Ахметшин А.М. Метод повышения эффективности тормозного управления колёсных машин // Автомобильная промышленность. - 2017. -№ 7. - С. 17-20.

12. Габасов Р., Кириллова Ф.М. Особые оптимальные управления / 2-е изд. - М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2013. - 256 с.

13. Понтрягин Л.С., Болтянский В.Г., Гамкрелидзе Р.В., Мищенко Е.Ф. Математическая теория оптимальных процессов / 4-е изд. - М.: Наука, Главная редакция физико-математической литературы, 1983. -392 с.


Review

For citations:


Ryazantsev V.A. RELATED CONTROL" AS A METHOD FOR DESIGNING ACTIVE SAFETY SYSTEMS. Trudy NAMI. 2017;(4):62-66. (In Russ.)

Views: 119


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0135-3152 (Print)