Preview

Trudy NAMI

Advanced search

Paradigms of driving a highly automated vehicle

Abstract

The vehicle moving in space without direct human participation, ceased to seem something supernatural or fantastic. Today, there are cases of fairly successful implementation of a motor vehicle autonomous driving. In many cases this was caused by a sharp leap in the development of intellectual transport systems at the turn of the first two decades of the 21st century. However, until some significant problems are solved talking about the widespread appearance of autonomous vehicles is premature. The purpose of the work is to formulate the main problems arising in the transition to the higher levels of automation. The article lists three main problems which are to be solved while implementing autonomous vehicle driving: legal (responsibility for road traffic accidents), technological (adaptability of algorithms, self-organization and survivability of the driving system) and social (hedonistic approach to driving). The author calls the widely spread application of mobile gadgets one of the main social problem and notes the negative impact of this phenomenon on the level of road safety in the country. The transition to fully automatic control seems to be the only possible solution to this problem. Modern classifications of automation levels have been considered and a number of remarks was made concerning them. The author developed a new classification of driving paradigms depending on the kind of signal between the elements of the system “driver - vehicle - road - objects - environment” (DVROE), which included traditional, active, intelligent, remote, autonomous and isolated control. The main problem arising in the transition to an autonomous and isolated level of automation is the adaptation of the driving process to the elements of the DVROE system. The author proposes some solutions to this problem. A diagram of the application of various control paradigms, depending on the automation level of the vehicle is suggested.

About the Author

M. P. Malinovskiy
Moscow Automobile and Road Construction State Technical University (MADI)
Russian Federation


References

1. Малиновский М.П. Предпосылки к разработке современных систем предупреждающего и автономного управления движением // Труды НАМИ. - 2017. -№ 1. - С. 53-59.

2. Майборода О.В., Брагина И.В., Барков А.А. О влиянии скоростных свойств на эффективность управления легковым автомобилем // Автотранспортное предприятие. - 2015. - № 6. - С. 45-50.

3. Трофименко Ю.В., Шашина Е.В. Влияние человеческого фактора на обеспечение безопасности дорожного движения // Безопасность жизнедеятельности. - 2016. - № 1. - С. 24-27.

4. Шадрин С.С., Иванов А.М. Аналитический обзор стандарта SAE J3016 «Системы автоматизированного управления движением АТС. Классификация, термины и определения» // Естественные и технические науки. - 2015. - № 6. - С. 305-308.

5. Трофименко Ю.В., Григорьева Т.Ю., Шашина Е.В. Методика обоснования мер по снижению аварий в системе «водитель - автомобиль - дорога -среда» // Безопасность в техносфере. - 2012. - № 3. -С. 30-37.

6. Рябов И.М., Чернышов К.В., Залимханов Т.Б., Абдуллаев М.Ш. Повышение активной безопасности автобусов особо малой вместимости в системе водитель-автомобиль-дорога-среда-пассажиры с помощью информационного устройства // Грузовик. - 2012. - № 4. - С. 13-18.

7. Курьянова О.Е. Повышение безопасности дорожного движения методами совершенствования системы подготовки водителей транспортных средств // Автотранспортное предприятие. - 2014. - № 6. -С. 12-16.

8. Шашина Е.В. Методика и результаты оценки надёжности водителя автобуса // Автомобиль. Дорога. Инфраструктура. - 2014. - № 2 (2). - С. 37.

9. Романов А.Н., Шахова Ю.А. Работоспособность водителей с позиций теории катастроф // Наука и техника в дорожной отрасли. - 2009. - № 4. - С. 3-5.

10. Чубуков А.Б., Капитанов В.Т., Монина О.Ю., Кошелева П.И. Качественный и количественный анализ аварийности в Российской Федерации // Наука и техника в дорожной отрасли. - 2012. - № 4. -С. 29-32.

11. Иванов А.М., Шадрин С.С. Автономные колёсные транспортные средства - проблемы развития технологий / Беспилотные транспортные средства: проблемы и перспективы: сборник материалов 94-й международной научно-технической конференции Ассоциации автомобильных инженеров. - 2016. -С. 39-43.

12. Жанказиев С.В. Интеллектуальные транспортные системы: учеб. пособие. - М.: МАДИ, 2016. -120 с.

13. Шашок В.Н., Филиппов С.И., Багаев Д.В., Малышев А.Н. Подход к разработке мобильных робототехнических комплексов разминирования // Известия ЮФУ. Технические науки. - 2014. - № 3. - С. 58-70.


Review

For citations:


Malinovskiy M.P. Paradigms of driving a highly automated vehicle. Trudy NAMI. 2018;(1):51-60. (In Russ.)

Views: 91


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0135-3152 (Print)