Preview

Trudy NAMI

Advanced search

Analysis of measuring the ride and driving safety applied in a vehicle suspension controlled system

Abstract

The article analyzes the measures of ride comfort and vehicle safety. It is shown that when organizing steering, it is necessary to focus not only on the criteria of steering efficiency, but also on the indicators of the vehicle performance. At the same time, it is also important to take into account the driving conditions that impose restrictions on the use of appropriate meters. When evaluating high-speed maneuvering it is advisable to use only certain meters. A list of the most commonly used ride comfort and safety measurements is presented. At the same time the ranking of these meters by “levels” is proposed which is based on the analysis of the used measures of ride comfort and the onboard system requirements for their determination. Such a ranking reflects the degree of perfection and, accordingly, the cost of the controlled suspension system. The presented table can be used when considering consumer properties of a newly developed vehicle. The made analysis of traffic safety meters was carried out for the mode of high-speed maneuvering, which is characterized by its short duration in relation to the total time of the vehicle movement. The analysis of the applied traffic safety meters shows that it is preferable to use the dynamic force in the contact patch as the main meter. It is noted that when creating a cushion control system, there is a contradiction between the provision of indicators of ride comfort and safety. To overcome this contradiction, it is recommended to use the “conflict diagram” method. Similar diagrams are constructed for mathematical models of automobiles to provide a representation of statistical data on the root-mean-square values of the acceleration vector norm and the root-mean-square values of the load on the wheel.

About the Author

I. N. Shelginskikh
Federal State Unitary Enterprise “Central Scientific Research Automobile and Automotive Engines Institute”
Russian Federation


References

1. Ротенберг Р.В. Подвеска автомобиля. Колебания и плавность хода / 3-е изд., перераб. и доп. - М.: Машиностроение, 1972. - 394 с.

2. Хачатуров А.А., Афанасьев В.Л., Васильев В.С. и др. Динамика системы дорога-шина-автомобиль-водитель / Под ред. А.А. Хачатурова. - М.: Машиностроение, 1976. - 535 с., ил.

3. Кравец В.Н. Измерители эксплуатационных свойств автотранспортных средств / 2-е изд., перераб. и доп. - Нижний Новгород: Нижегород. гос. техн. ун-т им. Р.Е. Алексеева, 2014. - 157 с.

4. Hrovat D. Survey of advanced suspension developments and related optimal control application // G. Britain, Automatica. - 1997. - Vol. 33. - No. 10. - Рр. 1781-1817.

5. ГОСТ 31191.1-2004 (ИСО 2631-1:1997) Вибрация и удар. Измерение общей вибрации и оценка её воздействия на человека. Часть 1. Общие требования. - Введ. 2008-07-01. - М.: Стандартинформ, 2010. - 24 с.

6. Певзнер Я.М., Гридасов Г.Г., Конев А.Д., Плетнёв А.Е. Колебания автомобиля. Испытания и исследования / Под ред. Я.М. Певзнера. - М.: Машиностроение, 1979. - 208 с., ил.

7. Литвинов А.С., Фаробин Я.Е. Автомобиль: Теория эксплуатационных свойств. - М.: Машиностроение, 1976. - 240 с., ил.

8. Mastinu G., Ploechl M. Road and off-road vehicle system dynamics. Handbook. - Taylor & Francis Group, LLC, 2014.

9. Guido P. A. Koch Adaptive control of mechatronic vehicle suspension system: Doktor-Ingenieurs genehmigten Dissertation. - Munchen, 2011. - 250 p.

10. Pellegrini E. Model-based damper control for semy-active suspension system: Doktor-Ingenieurs genehmigten Dissertation. - Munchen, 2012. - 196 p.

11. Литвинов А.С. Управляемость и устойчивость автомобиля. - М.: Машиностроение, 1971. - 416 с.

12. Санкин Ю.Н., Гурьянов М.В. Частотный метод оценки курсовой устойчивости автомобиля на основе его моделей в виде систем с многими степенями свободы и нелинейным взаимодействием шин с дорожным покрытием / под общ. ред. Ю.Н. Санкина. - У.: УлГТУ, 2011. - 243 с.

13. Рязанцев В.А. «Связанное управление» как метод при проектировании систем активной безопасности // Труды НАМИ. - 2017. - № 4 (271). - С. 62-66.

14. ГОСТ 31507-2012 Управляемость и устойчивость. Технические требования. Методы испытаний. -Введ. 2013-09-01. - М.: Стандартинформ, 2013. - 51 с.

15. Силаев А.А. Спектральная теория подрессоривания транспортных машин / 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Машиностроение, 1972. - 192 с.

16. Бахмутов С.В., Ахмедов А.А. Многокритериальная параметрическая оптимизация в задачах совершенствования характеристик управляемости и устойчивости автотранспортных средств // Известия МГТУ «МАМИ». - 2007. - № 2 (4). - С. 19-30.


Review

For citations:


Shelginskikh I.N. Analysis of measuring the ride and driving safety applied in a vehicle suspension controlled system. Trudy NAMI. 2018;(4):98-104. (In Russ.)

Views: 100


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0135-3152 (Print)