Preview

Trudy NAMI

Advanced search

Increasing of road train energy efficiency in heavy road conditions by means of rational parameters selection of trailer drive system

Abstract

For the development of various sectors of the economy and ensuring the defense the effective delivery of indivisible bulky and heavy items whose weight can reach hundreds of tons is of particular importance. A special role in solving this problem is given to convoys, because this kind of goods can be transported on public roads only with the help of them. On off-roads it can be done only partly. In general, the increase in transport efficiency is achieved by increasing efficiency and reducing transportation costs. The efficiency of road trains is determined by their average speed and lifting capacity. However, the possibility of using road trains in difficult driving conditions is significantly limited by the lack of maneuverability and inability of their widespread use in off-road areas. Another factor reducing the efficiency of road trains is the longitudinal sloping of roads. When moving up the hill even a fourwheeled tractor-trailer may have limited motion ability because of the coupling weight coefficient, and, consequently, insufficient traction. To achieve the improved pass ability of the road train it is possible by increasing the number of drive wheels which is achieved through its use as an active trailer. To compare the dynamic characteristics of the road train with passive and active semitrailer a mathematical model of two-chain road train dynamics as part of the four-axle truck and three-axle semi-trailer has been created. The results of theoretical studies of the road train rising motion conditioned by different variants of the drive wheels of the semitrailer were given. The direction of future research is the synthesis of rational law controlling the semitrailer drive system.

About the Authors

B. V. Padalkin
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


V. A. Gorelov
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


O. I. Chudakov
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


References

1. Коркин С.Н., Курмаев Р.Х., Шухман С.Б. Построение автопоездов с активными прицепными звеньями для движения в тяжёлых дорожных условиях // Журнал автомобильных инженеров. - 2013. - № 5. - С. 34-37.

2. Белоусов Б.Н., Шухман С.Б. Прикладная механика наземных тягово-транспортных средств с мехатронными системами. - М.: Агроконсалт, 2013. - 612 с.

3. Закин ЯХ., Щукин М.М., Марголис С.Я. Конструкции и расчёт автомобильных поездов / под ред. Я.Х. Закина. - М.: Изд-во «Машиностроение», 1968. - 331 с.

4. Белоусов Б.Н., Попов С.Д. Колёсные транспортные средства особо большой грузоподьёмности. - М.: Изд-во МГТУ им. Н.Э. Баумана, 2006. - 728 с.

5. Шпак Ю.А., Павлушков Б.Э., Демик В.В., Кулаков Н.А. Специальное колёсное шасси БАЗ М 6910Э с электрической трансмиссией // Автомобильная промышленность. - 2010. - № 10. - С. 9-10.

6. Котиев Г.О., Падалкин Б.В. Прогнозирование подвижности специальных колёсных шасси на стадии проектирования [Электронный ресурс] // Инженерный журнал: наука и инновации. - 2013. - № 3. -С. 34-37. URL: http://engjournal.ru/catalog/machin/ transport/632.html (дата обращения: 18.01.2016). DOI: 10.18698/2308-6033-2013-3-632.

7. Жилейкин М.М., Середюк В.А. Разработка закона распределения моментов по колёсам многоосной колёсной машины с электромеханической трансмиссией, выполненной по схеме «мотор-ось» [Электронный ресурс] // Наука и образование. - 2014. - № 5. URL: http://technomag.bmstu.ru/doc/705516.html (дата обращения: 18.01.2016). DOI: 10.7463/0514.0705516.

8. Рождественский Ю.Л., Машков К.Ю. О формировании реакций при качении упругого колеса по недеформируемому основанию // Труды МВТУ. - 1982. -№ 390. - С. 56-64.

9. Ларин В.В. Теория движения полноприводных колёсных машин. - М.: Изд-во МГТУ им. Н.Э. Баумана, 2010. - 391 с.

10. Горелов В.А. Математическое моделирование многозвенных колёсных транспортных комплексов с учётом особенностей конструкций сцепных устройств [Электронный ресурс] // Наука и образование. - 2012. -№ 2. URL: http://technomag.bmstu.ru/doc/343394.html (дата обращения: 18.01.2016).

11. Щукин М.М. Сцепные устройства автомобилей и тягачей: конструкция, теория и расчёт. - М.: Изд-во «МАШГИЗ», 1961. - 209 с.


Review

For citations:


Padalkin B.V., Gorelov V.A., Chudakov O.I. Increasing of road train energy efficiency in heavy road conditions by means of rational parameters selection of trailer drive system. Trudy NAMI. 2017;(1):60-66. (In Russ.)

Views: 113


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0135-3152 (Print)