Preview

Trudy NAMI

Advanced search

Procedure of calculation of the algorithm of engagement of friction clutch of the tractor and vehicle of 6 t full mass

Abstract

Due to the lower cost, smaller size and high reliability the friction couplings are most widely used in automobiles and tractors designs. The article deals with the process of starting and accelerating the vehicle or tractor units equipped with electronic hydraulic control system of friction clutch with speed manual transmission. To start and accelerate smoothly without jerks and heavy loads in the transmission a method of selecting algorithms of the clutch engagement has been developed. The selection of algorithms was done empirically, after which the data were tabulated. As a result, the best algorithm of coupling engagement was chosen. To control the clutch according to the chosen algorithm it was necessary to necessary to make changes in the design of its control system. For this purpose, a hydraulic cylinder was installed in the clutch control system. A mathematical model of the objective function optimization (minimization of the two criteria of quality) and restrictions (the angular velocity of the engine must not be below the tolerable, and the longitudinal acceleration of the vehicle or a tractor unit should not be above the normalized) was adopted together with the method of solving optimization problems. The method was based on the idea of a uniform compromise and it allowed to determine the optimal law of the coupling engagement. The use of automated clutch control option increases productivity and resource of the clutch, and therefore its economic efficiency. Also fuel and lubricants costs were reduced. The payback period of costs of an upgraded tractor or vehicle when compared to the baseline is 1.88 years.

About the Authors

D. A. Rodchenkov
Federal State Unitary Enterprise “Central Scientific Research Automobile and Automotive Engines Institute”
Russian Federation


A. V. Zhuravlev
Federal State Unitary Enterprise “Central Scientific Research Automobile and Automotive Engines Institute”
Russian Federation


References

1. Малашков И.И., Стефанович Ю.Г. Исследования нагрузочных режимов работы сцепления // Труды НАМИ. - 1972. - № 135. - С.134-144.

2. Родченков Д.А. Разработка системы и алгоритма управления автоматическим приводом сцепления трактора тягового класса 1,4: дисс. магистра по агроинженерии. - М.: 2016. - 76 с.

3. Родченков Д.А., Журавлёв А.В. К вопросу о разработке алгоритма управления автоматическим приводом сцепления трактора тягового класса 1,4 / Интеллектуальные транспортные системы повышения энергоэффективности и безопасности движения: сб. тр. 12-го Международного автомобильного научного форума (МАНФ-2016) [Электронный ресурс]. URL: http:// iasf16.nami.ru/program (дата обращения: 09.12.2016).

4. Юров М.Д. Моделирование разгона автомобиля и тракторного агрегата с использованием ЭВМ: Методические указания к лабораторным работам по дисциплине «Теория автомобиля и трактора», курсовому и дипломному проектированию для студентов специальности 190201 «Автомобиле- и тракторостроение». - Липецк: Издательство ЛГТУ, 2011. - 42 с.

5. Зангиев А.А., Шпилько А.В., Левшин А.Г. Эксплуатация машинно-тракторного парка. - М.: КолосС, 2008. - 320 с.

6. Кутьков Г.М. Тракторы и автомобили. Теория и технологические свойства. - М.: КолосС, 2004. - 504 с.

7. Гладкова Г.А. Оптимизация параметров процесса включения фрикционных муфт тракторных трансмиссий: автореф. дисс.. канд. техн. наук. - Минск, 1995. - 22 с.

8. Шарипов В.М. Конструирование и расчёт тракторов: учебник для студентов вузов. - М.: Машиностроение, 2009. - 752 с.

9. Шарипов В.М., Дмитриев М.И., Крючков В.А. К вопросу о величине момента трения фрикционного сцепления // Тракторы и сельскохозяйственные машины. - 2008. - № 3. - С. 23-24.


Review

For citations:


Rodchenkov D.A., Zhuravlev A.V. Procedure of calculation of the algorithm of engagement of friction clutch of the tractor and vehicle of 6 t full mass. Trudy NAMI. 2017;(1):67-76. (In Russ.)

Views: 128


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0135-3152 (Print)